Mer om Rema

Rema 1000 AS er en norsk kjede av dagligvareforretninger.

Rema 1000 inngår i eierselskapet Reitan AS, som eier virksomheter innen de tre virksomhetsområdene Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.

Ole Reitan etablerte i 1948 dagligvareforretningen O. Reitan Kolonial i Trondheim. I 1963 åpnet han også et supermarked. Sønnen Odd Reitan startet egen butikk (Sjokkpris) i 1972 og bygde på 1970-tallet opp en butikkjede i Trondheimsområdet sammen med faren. Kjeden fikk i 1979 navnet Remi 500 (Reitan minipris), hvor 500 henviste til antall vareartikler, men skiftet snart navn til Rema 600 (Reitan mat) og i 1981 til Rema 1000. Rema 1000 hadde lavprisprofil med standardisert vareutvalg og enkel innredning. Driftskonseptet var svært inspirert av den tyske dagligvarekjeden Aldi, som Reitan hadde besøkt på en studietur i 1977.

Rema 1000 vokste raskt på 1980-tallet og etablerte seg på 1990-tallet også i andre land. Veksten var helt og holdent basert på franchising, hvor de enkelte butikker drives av lokale kjøpmenn som leier navn og butikkprofil.

I 1998 overtok Rema 1000 store deler av grossistvirksomheten til R. Kjeldsberg AS.
I 2001 ble Rema 1000 slått sammen med kiosk- og serveringsselskapet Narvesen til Reitan Narvesen ASA, men dagligvarevirksomheten ble siden skilt ut igjen som eget selskap i Reitangruppen. Rema 1000s butikker i Ungarn ble solgt i 2002, i Polen i 2003 og i Sverige i 2012. Samtidig har kjeden vokst betydelig i Danmark.

2008 signerte Rema 1000 en kontrakt som sikret dem all Lidls virksomhet i Norge. Lidl var en tysk dagligvarekjede som ble etablert i Norge i 2004.

I 2016/2017 opplevde kjeden et betydelig omdømmetap etter to endringer: Innføring av fordelsprogrammet Æ og bestevennprinsippet (som medførte at bare varer fra utvalgte produsenter skulle tas inn). Kjeden lyktes ikke med Æ på samme måte som NorgesGruppen lyktes med fordelsprogrammet Trumf og Coop NKL med sitt medlemsprogram. Bestevennprinsippet førte til store protester mot at lokale varer så ut til å skulle forsvinne fra hyllene. Mye av endringene ble reversert allerede i løpet av 2017, og det ser ut til at Rema 1000 klarte å beholde en sterk posisjon i dagligvaremarkedet.

Kjeden omfatter (2022) 1020 butikker med lavprisprofil i Norge og Danmark. Omsetningen i det norske markedet i 2021 var rundt 47,4 milliarder kroner. Dette ga Rema 1000 en markedsandel på 22,9 prosent.

Konsernet har eierandeler i flere foretak som leverer varer til REMA-butikkene.


Kilder:

Store norske leksikon

Wikipedia

Lokalhistoriewiki

rema.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

s